Odakle ideja i hrabrost da se iz jedne sigurne i finansijski dobre situacije izabere put pokretanja svog biznisa u prelazak preduzetničke vode?
Prosto je došlo vreme. Čovek, kada u svom poslu dođe do maksimuma – a ja sam mislila da sam došla do toga, onda poželi drugi izazov. Sa druge strane, kada si u velikom sistemu puno stvari zavisi od drugih ljudi i stvari se mnogo sporije kreću. Za mene je to bilo presporo, moja priroda je drugačija. To su bili razlozi da izaberem drugačiji put.
PaySpot je bio prva kompanija u Srbiji koja je pored Pošte omogućila platni promet. Bili smo usamljeni oko pola godine i zaista u bukvalnom smislu krčili, pravili put sebi i drugima.
– Dubravka Bjekić
Potpuno je jasno da mi je za takav korak bila potrebna podrška bliskih ljudi, uz veliko samopouzdanje i stečeno znanje. I sada kada se osvrnem, to je bio zaista veliki korak. Iz jednog potpuno uređenog sistema izaći i krenuti od nule. Nisam imala firmu – pa da nešto nadograđujem – razvijam. Krenula sam, bukvalno od nule, ali sam imala veliku sreću i privilegiju što sam radila u bankarskom sistemu gde sam stekla veliko znanje i iskustvo koje je neophodno da bi se uspešno vodila ovakva kompanija.
Našla sam kancelariju, okupila oko sebe jedan broj ljudi – koji su bili preduslov da se sve pokrene. Svaki papir za dobijanje dozvola i odobrenja od Narodne banke Srbije sam sama spremala. Uz Dragana Vasovića koji je spremao dokumentaciju i teren za IT, ostalo je bilo na meni. Bez obzira na sve verovala sam u uspeh.
Početak je bio težak i svaki korak je bio ozbiljan napor. Odmah sam insistirala da naši nalozi budu drugačiji, autentični, brendirani sa upadljivom plavom bojom i našim logom. I onda po nekoliko puta u toku dana čujete da naš nalog nisu hteli da puste u SUP-u, u poreskom, za izgovorom: „Šta je ovo, ovo je svako mogao da napravi…“. To su za mene bili bukvalno mali nervni slomovi, po pet – šest u toku dana. I onda zoveš, objašnjavaš, nekada lepo, nekada manje lepo, moliš… Prva godina je završena sa gubitkom. Bila sam van sebe. Stalno sam se pitala, da li će ići? Podaci nisu bili sjajni.
PaySpot je bio prva kompanija u Srbiji koja je pored Pošte omogućila platni promet. Bili smo usamljeni oko pola godine i zaista u bukvalnom smislu krčili, pravili put sebi i drugima.
Koliko je trebalo vremena ljudima da dugogodišnju naviku plaćanja računa u poštama i bankama presele u svoj komšiluk?
Taj proces još uvek traje. Mi stalno dobijamo nove klijente, posebno u trenutku kada je upravljanje sopstvenim vremenom kompleksnije, a sa druge strane svi žele da izbegnu gužve i redove u poštama i bankama. Na početku je bilo teško jer nije samo navika u pitanju, važno je i poverenje. PaySpot sklapa ugovore sa partnerima koji već imaju svoj biznis, odnosno svoju izgrađenu reputaciju u svom okruženju. U pitanju su tehnički pregledi, menjačnice, trgovinski lanci, i slično – oni već rade. Ovo je savršen biznis da vidite ko je poštovan u svom kraju, u svom mestu, u koga ljudi imaju poverenje. To je bukvalno slika ljudi koji se bave ovim poslom. Tamo gde okruženje, komšije znaju da je u pitanju čestit, vredan, dobar čovek – kod njega svi odlaze da plaćaju račune. Sve zavisi od ljudi.
Da li je onda to praktično foto – robot idealnog zastupnika?
Da bi uopšte neko postao naš zastupnik i dobio od nas obuku i kompletnu besplatnu podršku, prethode ozbiljne analize, kako reputacione tako i finansijske, tu nam je checkpoint.rs od velike koristi. Vrlo nam je važna, nekada i presudna preporuka našeg saradnika sa terena. Pored toga što je važno da je neko pošten, vredan, dobar komšija – pokazalo se da je za uspeh važna i kakva je osoba na šalteru, ona koja komunicira sa komšijama, sa ljudima koji dolaze.
PaySpot, sa druge strane, sarađuje sa velikim sistemima, poslovnim bankama, velikim osiguravajućim kućama. Kakva su vaša iskustva iz te saradnje?
Iskustva su odlična, a ja dolazim iz tog sveta, to je moj background. Meni je ta saradnja prirodna, da budem iskrena vrlo lako se razumemo – mi pričamo istim jezikom. Odlična je saradnja sa osiguravajućim društvima, svim podjednako. Imamo zajedničke interese i svako radi svoj posao – na obostrano zadovoljstvo. Neke poslovne banke su prepoznale potencijal platnih institucija, ali nije uvek takav slučaj. Jedan deo banaka je svoju strategiju usmeravao ka digitalno orijentisanim korisnicima i stimulisao ih je više ka online uslugama, da ih praktično izmeste iz filijala. Mi se jednim delom obraćamo nešto drugačijoj populaciji. Onima koji nisu toliko orijentisani ka digitalu, onima koji nisu vidljivi finansijskom sektoru – nemaju račune u poslovnim bankama, a zaradu dobijaju na drugačiji način. Naši korisnici su u i penzioneri zatim oni kojima je iz nekog razloga potrebna potvrda o uplati. Naši korisnici su i ljudi koji sve te platne obaveze žele da obave na jednom mestu u svom komšiluku – ostave račune, odu u nabavku po kraju i u povratku obave plaćanje. Upravo je zbog toga naš slogan: „Vaš dobar komšija“.
Spisak platnih usluga koje omogućavate svojim klijentima se redovno proširuje, šta se može očekivati u narednom periodu?
Vrlo uskoro treba da pustimo u produkciju uslugu transfer novca iz Kipra: KORONAPAY EUROPE LTD. Ugovor je potpisan, čekamo dozvolu Narodne Banke Srbije. Pored toga imamo potpisan ugovor i sa dve najveće svetske kompanije koje se bave povratom novca od poreza – Global Blue Tax Free i Tax Free Planet. Na taj način PaySpot će omogućiti građanima Srbije da povrat poreza iz inostranstva naplate u svojoj zemlji, a samim tim postoji veća mogućnost da taj novac i potroši u našoj zemlji. Verujemo da je to uloga platnih institucija – da svojim poslovanjem pomognu svoju zemlju.
Intezivno se spremamo i za usluge vezane za elektronski novac i usluge instant plaćanja. Tu smo dobar deo aktivnosti već završili, ostaje nam deo oko registracije tih poslova kod Narodne banke Srbije što je proces koji može da traje više meseci. Na taj način omogućićemo plaćanje računa u kafiću, prodavnici uz pomoć mobilnog telefona. Ovim uslugama povećavamo našu bazu korisnika i obraćamo se onima kojima su bliže online i digitalne navike.
Šta je PaySpot danas?
Prvo vam moram reći da ja zaista volim svoj posao. Verujem i da dobar deo saradnika to može isto da kaže. Iskreno se trudimo da se ponašamo kao jedna velika porodica i mislim da se to vidi, da se to oseća.
Danas je PaySpot kompanija sa preko 100 zaposlenih. Na poziciji direktora rizika nam je čovek koji je to bio u Vojvođanskoj banci, direktor revizije je kod nas došao sa te pozicije iz NLB banke. Direktor međunarodnog platnog prometa je u PaySpot došao sa te pozicije iz Credit Agricol Banke, kao i direktor naplate. Na poziciji direktorke complains imamo doktorku nauka. Direktor IT-a je takođe došao sa pozicije direktora IT u Credit Agricol banci i iskustvom iz ozbiljnih softverskih kuća. Ponosni smo na prvog čoveka IT sistemske administacije i zaštite IT sistema – sa takođe velikim iskustvom i velikim brojem međunarodnih sertifikata.
Imamo izuzetno kvalitetan kadar i jako važne ljude i na terenu. Oni se u ovim okolnostima bukvalno ponašaju kao heroji.
Sa ponosom ističemo da niko nije ostao bez posla bez obzira na aktuelnu situaciju – što nije nimalo lako.